Υβριδικά αυτοκίνητα

109-toyota-prius.jpeg

Η ΙΣΤΟΡΙΑ
Η αστική ρύπανση, το περίφημο «νέφος » δηλαδή, έκανε την εμφάνισή της στις μεγάλες ελληνικές πόλεις κατά τη δεκαετία του ’70 και αποδόθηκε στα αυτοκίνητα. Την ίδια δεκαετία, μετά την έκρηξη της πρώτης παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης, άρχισαν να έρχονται στο προσκήνιο τα πρώτα ερωτήματα σχετικά με την εξασφάλιση ενεργειακής επάρκειας. Τότε τέθηκε το ερώτημα για τις Α.Π.Ε. (Να σημειώσουμε ότι η δεκαετία του ’70 ήταν η δεκαετία της ραγδαίας τεχνολογικής ανάπτυξης που μας έφερε για πρώτη φορά αντιμέτωπους με τα πρώτα περιβαλλοντικά προβλήματα – ανεξέλεγκτη οικιστική ανάπτυξη, βιομηχανίες, χλωροφθοράνθρακες και τρύπα του όζοντος, τουριστική ανάπτυξη με κάθε κόστος, κλπ κλπ).

Κάπου γύρω στη δεκαετία του ’80, ακούστηκε για πρώτη φορά η νέα απειλή, το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Τότε, η αναγκαιότητα για εξοικονόμηση του πετρελαίου αλλά και για άμεση μείωση των εκπομπών CO2 έγινε πλέον επιτακτική με αποτέλεσμα να ξεκινήσουν οι προσπάθειες για την κατασκευή ενός φιλικού για το περιβάλλον αυτοκινήτου.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Υβρίδιο στη γενετική είναι το αποτέλεσμα της διασταύρωσης δύο γενετικά ανόμοιων ατόμων, τα οποία όμως εκφράζουν κάποιο κοινό χαρακτηριστικό με διαφορετικό τρόπο.

Έτσι και το υβριδικό αυτοκίνητο συνδυάζει την ύπαρξη ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης με ένα ηλεκτροκινητήρα. Ο ηλεκτροκινητήρας αναλαμβάνει τη κίνηση σε κάθε ξεκίνημα (στην κίνηση των μεγαλουπόλεων είναι πολλά και συχνά) και σε πορεία χαμηλής ταχύτητας, ενώ σε ανοιχτό δρόμο τον κύριο λόγο έχει ο βενζινοκινητήρας. Στο υβριδικό αυτοκίνητο οι μπαταρίες φορτίζονται από μία γεννήτρια η οποία λειτουργεί χάρη στον βενζινοκινητήρα. Το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο κατασκευάστηκε το 1997 από την Toyota.

Βέβαια, οι μετρήσεις σήμερα αναφέρουν πως κύριος υπεύθυνος για το φαινόμενο του θερμοκηπίου είναι οι εκπομπές των βιομηχανιών. Οι μεταφορές συνεισφέρουν στο φαινόμενο σε παγκόσμια κλίμακα κατά 14%. Από αυτό το 14%, ένα 45% μόνο αντιστοιχεί σε επιβατικά και ελαφρά φορτηγά.

Παρόλα αυτά συνεχώς δοκιμάζονται νέοι τρόποι για να κατασκευαστούν «οικολογικά» αυτοκίνητα. Το υβριδικό αυτοκίνητο που αυτή τη στιγμή είναι η πλέον εφαρμόσιμη λύση, συνδυάζοντας με βέλτιστο τρόπο τους δύο τύπους κινητήρα, δεν υστερεί σε απόδοση από ένα συμβατικού τύπου αυτοκίνητο. Επιπλέον επιτυγχάνει μείωση της καταναλισκόμενης ενέργειας έως 40% με 50% γιατί απλά καταναλώνει λιγότερα καύσιμα. Αντιμετωπίζεται δε θετικά από την πολιτεία: απαλλάσσεται σε μεγάλο ποσοστό από τους δασμούς (ανάλογα με τον κυβισμό), δεν έχει τέλη κυκλοφορίας για τα 5 πρώτα χρόνια και μπαίνει ελεύθερα στο «δακτύλιο» της Αθήνας.

atasco.jpeg

ΤΕΛΙΚΑ ΤΟ ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟ-ΛΟΓΙΚΟ;
Από την άλλη πλευρά, παρουσιάζει μειονεκτήματα όπως η αυξημένη εργοστασιακή τιμή (που αντισταθμίζεται, όμως, από τη μείωση των δασμών), το αυξημένο βάρος και ο όγκος τους (λόγω μπαταριών) που επιδρά εν μέρει στην οδική συμπεριφορά, το άγνωστο προς το παρόν κόστος αντικατάστασης των μπαταριών μετά παρέλευση 10ετίας από την αγορά τους, όπως και την πιο δύσκολη μεταπώλησή τους, αφού η αγορά δεν δείχνει ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα του είδους.

Ακόμη, σε βάθος χρόνου, τα υβριδικά αυτοκίνητα μπορεί να είναι λιγότερο οικολογικά (όσον αφορά την ενέργεια που δαπανάται από τη στιγμή της δημιουργίας μέχρι τη στιγμή της καταστροφής, εάν ληφθεί υπόψη η πολυπλοκότητα της ανακύκλωσης και η τιμή εξαρτημάτων) από τα αυτοκίνητα που κινούνται με βενζίνη ή πετρέλαιο. Εξάλλου αποτελούν την ενδιάμεση λύση μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή των αυτοκινήτων υδρογόνου.

Είναι ολοφάνερο πως σήμερα τα υβριδικά αυτοκίνητα τα αγοράζουν όσοι θέλουν απλά να κάνουν οικονομία στη βενζίνη (ειδικά τώρα με τις απαγορευτικές τιμές) και να επωφεληθούν των ελαφρύνσεων, και όχι όσοι νοιάζονται πραγματικά για το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Κι όπως πολλά άλλα πράγματα, έτσι κι αυτά έγιναν σύμβολο του κοινωνικού status. Είναι, λοιπόν, μάλλον φαιδρό το θέαμα των οικολογικών αυτών «θηρίων» μέσα στις στενόχωρες ελληνικές πόλεις με τους στενούς διπλοπαρκαρισμένους δρόμους και τις δυσκολίες στον έλεγχο της κυκλοφορίας.

Σίγουρα η έρευνα σε ένα τομέα ευαίσθητο όπως είναι το περιβάλλον, προσθέτει πολλά στις γνώσεις μας και συνεισφέρει στην αντιμετώπιση πολλών προβλημάτων. Πάνω από όλα, όμως, επείγει η αλλαγή νοοτροπίας, και όσον αφορά τη μετακίνηση. Η κοινωνική καταξίωση μέσα από το είδος του αυτοκινήτου, η αδιαφορία για τα κυκλοφοριακά προβλήματα πέραν του διοξειδίου του άνθρακα (ηχορύπανση, κυκλοφοριακή συμφόρηση, εκνευρισμός, ατυχήματα, κλπ), η ελλιπής ενημέρωση για θέματα που αφορούν το περιβάλλον, όλα οδηγούν στην τόσο συνηθισμένη για τα ελληνικά δεδομένα στάση του «ωχαδερφισμού».

Τέλος, οι εταιρείες, πιάνοντας τα μηνύματα των καιρών μέσα στα πλαίσια ενός καλού marketing, έχουν συμφέρον να προωθούν τέτοιες λύσεις. Δύσκολα μας πείθουν οι διαφημίσεις τους όσον αφορά την περιβαλλοντική τακτική τους. Η διαφήμιση είναι ένα δυναμικό κομμάτι της οικονομίας και ένα αποτελεσματικό μέσο επηρεασμού, και το περιβάλλον δε θα ξέφευγε από αυτήν.

Όλοι εμείς που ανησυχούμε για τα δεινά του πλανήτη, μπορούμε να αποφύγουμε τις λύσεις εντυπωσιασμού. Είναι προτιμότερο να επικεντρωθούμε στην αλλαγή νοοτροπίας και στάσης ζωής, να αντιληφθούμε πως ο άκρατος καταναλωτισμός δεν είναι άσχετος από την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, να συνειδητοποιήσουμε πόσο περίπλοκη έχει γίνει η ζωή μας από τη χρήση όλων αυτών των αγαθών με τα οποία μας βομβαρδίζει η διαφήμιση. Τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα πάντα θα παλεύουν να διατηρούν τη μερίδα του λέοντος στην αγορά, χρησιμοποιώντας ως προκάλυμμα ακόμη και το ενδιαφέρον για το περιβάλλον. Ας είμαστε υποψιασμένοι.

Advertisements

Ένα Σχόλιο

  1. Αρκετές πληροφορίες σχετικάμε την υβριδική τεχνολογία και μοντέλα, βρηκα στην ιστοσελίδα http://www.hybridcars.gr και στο Forum του site!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: